perjantai 8. tammikuuta 2016

Siem Reap & Temples of Angkor Wat

Uudenvuodenaattona lähdimme aamusta liikkeelle vuokraamallamme minibussilla kohti Siem Reapia. Kuski ajeli kiertoteitä, koska pääteiden varrella oli kuulemma niin monia tietyömaita. Kaiken kaikkiaan matka Phnom Penhista Siem Reapiin kesti kahden pysähdyksen ja lounastauon kanssa 7,5h. Ensimmäisellä pysähdyspaikalla oli myynnissä kambodzalaisia herkkuja mm. uppopaistettuja hämähäkkejä. Jäi kokeilematta, mutta tuoretta ananasta tarttui matkaevääksi. Olimme miettineet, että menisimme katsomaan Angkor Watin temppeleitä jo samana päivänä, sillä alueelle myydään klo 17 alkaen lippuja, jotka ovat voimassa myös seuraavana päivänä. Siem Reapissa oli sen verran pahat ruuhkat varmasti uudenvuodenaattoon liittyen, että auringonlaskun näkeminen temppelialueella jäi haaveeksi.

Uudenvuoden juhlinta jäi osaltamme vähän vähäiseksi, koska seuraavana aamuna meillä oli herätys klo 4.15, jotta ehtisimme tuktukilla aamuviideksi Angkor Watin lipputoimistolle ostamaan lippuja ja katselemaan, kun aurinko nousee temppelien takaa. Söimme hyvin ja kävimme drinksuilla, mutta menimme nukkumaan jo ennen puoltayötä. Unta en tosiaan saanut ennen kuin ilotulitukset olivat ohi, koska hotellimme Aspara Centrepole Hotel sijaitsi aivan baarikadun vieressä ja sieltä kuului möykkää läpi yön. Muut bailasivat siellä vielä meidän aloittaessa seuraavan päivän Angkor Watin temppelialueen vierailua.

Matka Angkor Watin temppeleille oli varsinaista tuktukien kilpa-ajoa ja rohkeimmat turistit olivat vuokranneet pyörät ja ajelivat tien reunassa pilkkopimeässä tuktukien hurjastellessa ohi. Aloitimme temppelien tutkimisen tunnetuimmalta temppeliltä Angkor Watilta. Tuntui vähän sadunomaiselta kävellä temppelialueen keskellä kaukana kaikesta tähtitaivaan alla ja heinäsirkkojen sirityksen ollessa ainoa kuuluva ääni. Sitten vain täytyi etsiä sopiva kohta, josta saisi hyvät kuvat auringonnoususta ilman, että muut liian moni muu turisti olisi pilaamassa kuvaa. Täytyy laittaa tähän alle kuva miltä alueella todellisuudessa näytti aamuviiden ja -kuuden aikaan, vaikka kuvissa ei väenpaljoutta näykään. Suosittu kohde nämä temppelit ovat.

Tältä alueella todellisuudessa näytti heti aamun valjetessa

Mielestäni kannatti herätä aikaisin aamulla retkeä varten, koska aamulla ei ollut vielä liian kuuma kierrellä temppeleitä. Kolmen tunnin yöunien jälkeen olisi tehnyt tosin mieli jäädä nukkumaan hotellille, mutta väsymys kaikkosi hienoja temppeleitä ja muita rakennelmia ihastellessa. Päivällä aurinko porotti pilvettömältä taivaalta ja lämpötila kohosi puoleenpäivään mennessä jo yli +30 asteen lukemiin. Tästä syystä suosittelen aikaista herätystä, koska alueella oli mukava kierrellä, kun ei ollut niin hikistä.

Angkor Watin jälkeen suuntasimme tuktukin luo ja kuskimme ajoi meidät Bayon-temppeleiden luo. Kiinalaisia turisteja oli Bayonin alueella ottamassa selfietä temppelin kasvopatsaiden kanssa koko ajan eli sais siis odottaa, jos halusi jostain tietystä kohtaa kuvan. Temppeleissä sai kiivetä melkein mihin vain ja vain harvoissa paikoissa oli kieltoja, että ei saa kiivetä tai koskea. Bayonissa tuli kiivettyä erään rakennelman huipulle ja sain tovin miettiä huipulla miten ihmeessä pääsen alas, koska portaiden jäänteet olivat niin huonossa kunnossa ja vieläpä jyrkät, että kauhistutti ajatus alas kiipeämisestä. Siitäkin selvittiin, mutta en sen jälkeen enää kovin korkealle kiipeillyt :D

Toivon tosiaan, että nämä kuuluivat temppeliin eivätkä olleet turistien omia töherryksiä

Kannatti katsoa mihin astui, koska puuttuvia laattoja oli joka paikassa

Bayonilta jatkoimme Ta Prohmin viidakkotemppeliin, jossa Lara Croft Tomb Raideria on kuvattu. Tämä temppeli oli jätetty melkein siihen kuntoon, jossa se löydettiin alunperin viidakon keskeltä eli temppelin läpi vuosien saatossa kasvaneita puita ja muita kasveja ei raivattu pois ja sortuneita osioita ei rakennettu uudestaan. Osaa sortumavaarassa olevista pylväistä yms oli tuettu erilaisin viritelmin ja kulkuväyliä oli paranneltu, mutta muuten alue oli aika luonnollisessa tilassa. Tästä temppelistä tykkäsin jotenkin erityisen paljon.

Välillä sai tosiaan katsoa mistä mahtui kulkemaan. Mamalla pituutta alle 155cm

Perhepotretti

Viimeinen kohteemme oli meidän kuskin suosikkitemppeli eli Banteay Kdei. Nämä kolme aiempaa temppeliä, joissa vierailimme olivat sellaisia must see -kohteita laajan temppelien valtakunnan alueelta, mutta Banteay Kdei ei kuulunut näihin suosituimpiin ja tunnetuimpiin temppeleihin. Sen huomasi myös siitä, että temppeliä sai katsella melko rauhassa, koska suurimmat turistirysät olivat näissä suosituimmissa temppeleissä.

Puolenpäivänaikaan meitä alkoi väsyttää sen verran, että halusimme lähteä melko pian tuktukilla takaisin hotellille. Olisi ollut varmasti hienoa nähdä myös alueen auringonlasku, mutta kun oli herännyt aamuneljältä, kävellyt useita kilometrejä temppelialueella ja lämpötilakin alkoi olla + 32, niin toteisimme, että olimme nähneet tarpeeksi. Meillä oli alueelle yhden päivän lippu, joka maksoi 20USD. Alueelle voi ostaa jopa viikon lipun. Mielestäni yhden päivän aikana ehtii nähdä hyvin alueen tunnetuimmat kohteet. Näimme näiden mainitsemieni kohteiden lisäksi muitakin kohteita tuktukilla ohi ajaessa, mutta halusimme kiertää nämä tunnetuimmat vielä, kun jaksamista riitti. Jos on erityisen kiinnostunut temppeleistä tai arkkitehtuurista, niin alueella kannattaa viettää useampi päivä. Olisin varmasti viihtynyt alueella toisenkin päivän, mutta meidän reissuohjelmaan se ei mahtunut, kun välillä täytyy levätäkin. Lisäksi kun kiertelee temppeleitä työpäivän verran, niin ne alkavat muistuttaa toisiaan eikä jaksa enää keskittyä jokaiseen yksityiskohtaan.

Jos temppelit alkoivat kyllästyttää, niin saattoi ottaa vaikka norsukyydityksen

Jos Angkor Watin temppelit kiinnostavat yhtään, niin suosittelen todellakin vierailua, vaikka kohde onkin melko kaukana! Ylipäätään Kambodza matkakohteena oli ainakin melko erilainen verrattuna kaikkiin maihin, joissa olen aiemmin käynyt. Siellä ei ollut vielä kovin paljon turisteja ja heistäkin enemmistö reppureissaajia, jotka olivat kiertämässä Aasiaa kauemman aikaa.

Voisin vielä kirjoittaa viimeiseksi postaukseksi jonkinlaisen yhteenvedon vaihdon ajalta, kunhan tässä ehdin.