keskiviikko 28. lokakuuta 2015

Taipei kolmessa päivässä

Taipein reissusta selvitty ja täytyy näin jo alkuun todeta, että oli tosi hyvä reissu eli kannatti lähteä :) Olimme reissussa 21.-25.10. ja näistä päivistä kaksi meni täysin matkustamiseen. Meille jäi kolme kokonaista päivää aikaa kierrellä Taipeissa ja minusta se oli ainakin sopivan pituinen aika.

Keskiviikko 21.10.

Tapasimme Emilian ja Jannen kanssa asuntolan alaovien edessä klo 12 aikaan ja lähdimme HKBU:n päärakennuksen vieressä Junction Roadilla olevalle bussipysäkille. Tältä bussipysäkiltä bussi E22 menee suoraan lentokentälle ja maksaa 18HKD eli hieman alle 2,5€. Matka kesti noin 45 minuuttia. Riippuu tietenkin paljon ruuhkasta, mutta näin päivällä liikenne oli melko sujuvaa. Onneksi eräs paikallinen nainen auttoi meitä bussissa jäämään oikealla pysäkillä pois, kun olisimme muuten varmaan jääneet liian aikaisin pois ja joutuneet kävelemään pitkästi lentokentän alueella. No nyt tiedämme sitten ensi kertaa varten millä pysäkillä hypätä pois kyydistä. Meidän lennon piti lähteä klo 15.50, mutta se oli hieman myöhässä. Lentoaika Taipeihin oli 1h 50min ja Taiwanissa on sama aikavyöhyke kuin Hong Kongissa. Joskus klo 19 jälkeen olimme selvinneet maahantulotarkastuksesta ja saaneet laukumme.

Päätimme lähteä nostamaan rahaa lentokentän automaatista, kun emme olleet vaihtaneet sitä etukäteen. Tulee halvemmaksi nostaa rahaa vasta kohdemaan automaatista. Jos nostan ensin Hong Kongin dollareita Hong Kongissa, joudun maksamaan nostopalkkion Nordealle ja sitten vielä päälle vaihtokulut seuraavaan valuuttaan. Jos nostaa suoraan kohdemaassa automaatista rahaa säästää valuutanvaihtokulut. Rahan saaminen automaatista ei sitten ollutkaan niin yksinkertaista kuin voisi kuvitella! Lentokentän automaatti oli Bank of Taiwanin automaatti. Se ei suostunut antamaan rahaa Mastercardilla eikä Visa Electronilla. Emilialla oli sama juttu omien korttiensa kanssa. Janne sai saksalaisella erityisesti matkustamiseen suunnatulla credit cardillaan nostettua Taiwanin dollareita. Päätimme alkuun selvitä Jannen rahoilla ja nostaa lisää, kun pääsisimme keskustaan. Jannen kortilla ei mene nostopalkkiota eli hän pystyisi nostamaan rahaa mulle ja Emilialle ilman kuluja. Menimme lentokenttäbussilla Taipei Main Stationille. Siellä yritimme nostaa lisää rahaa, mutta kukaan meistä ei onnistunut saamaan automaatista mitään ulos! Jannen tililtä meni kyllä 4000 dollaria (about 110€), mutta rahaa ei tullut ulos :( Yritimme paikallisen tytön avulla soittaa automaatin yhteydessä olevalla puhelimella pankin asiakaspalveluun ja selvittää tilannetta, mutta kukaan ei vastannut. Päätimme ottaa taksin hotellille ja jatkaa tilanteen selvittelyä siellä.

Näkymiä hotellihuoneen ikkunoista

Hotellimme oli yhden pysäkin päässä Taipein pääasemalta, mutta halusimme mennä taksilla. Halpaa lystiä oli, kun maksoimme kyydistä 2€. Hotellimme oli nimeltään One plus one hotel ja sijaitsi Ximenin alueella. Paikalliset käyttävät alueesta nimeä Ximending. Sattumalta yöpaikaksemme valikoitunut kaupunginosa oli erittäin hyvä sijainniltaan ja ominaisuuksiltaan. Alueella on paljon kävelykatuja, pikkukauppoja ja ihmisiä sekä hyvät liikenneyhteydet joka paikkaan. Hotellin respassa oli hellyyttävä paikallinen mies, joka mandariinin ja englannin sekoituksellaan opasti meitä. Onneksi osaan jonkun verran mandariinia Jyväskylässä yliopistossa käymäni peruskurssin pohjalta. Esimerkiksi lomakkeessa, joka minun piti täyttää oli tiedot vain merkeillä. Tunnistin lomakkeesta kuukauden merkin ja muuta, joten tajusin että kyseltiin syntymäaikaa. Muodollisuuksien jälkeen mies lähti viemään meitä jonnekin täysin toiseen rakennukseen. Hieman mietitytti, että mikähän juttu oli kyseessä. Huone sijaitsi läheisellä kadulla olevan rakennuksen yhdeksännessä kerroksessa. Oikeasti se oli kahdeksas kerros, mutta talossa ei ollut kiinalaiseen tapaan ollenkaan neljättä kerrosta. Tietenkin oli, mutta numerointi meni 1,2,3,5,6,... Neljäs kerros jätetään usein numeroimatta, koska numero neljä ja kuolema lausutaan lähes samalla tavalla mandariiniksi ja se tuo huonoa onnea, joten parempi hypätä kolmannen numeron jälkeen viidenteen.

Lähimetroaseman eli Ximenin ihmisvilinää ja valoja

Huone vaikutti hyvältä ja pienen englannin, mandariinin ja käsieleiden jälkeen mies tajusi, kun kysyimme saisiko hotellilta vuokrattua tai lainattua adaptereita, kun ei joka reissua varten viitsi ostaa uusia. Puolen tunnin jälkeen hän toi meille kaksi eikä niiden käytöstä tarvinnut maksaa mitään. Tällä välin minä ja Janne olimme soittaneet whatsappin kautta kotiin ja kysyneet kumpikin iskältä apua rahatilannetta varten. Tulisi vähän köyhä reissu, jos kävisin vaihtamassa mukanani olleet 490HKD Taiwanin dollareiksi.  Olisin siis saanut tuolla summalla vähän alle 60€:n arvosta Taiwanin valuuttaa. Tuolla summalla elää kolme päivää hyvin Taiwanissa, mutta ei olisi kivaa koko ajan laskea mitä voi tehdä ja syödä, jotta rahat riittäisivät koko reissun ajaksi. Jannen isä lupasi selvittää automaatista tulematta jääneiden rahojen kohtaloa Saksasta käsin. Havaitsimme, että Googlen toiminnot, kuten Google maps eikä gmail toiminut eikä myöskään Facebook tai Instagram. Oli ihan hauskaa olla muutama päivä ilman näitä palveluita. Erilaista ainakin!

Kun yritti avata Facebookin avautui tällainen näkymä

Päätimme etsiä jonkun monikansallisen pankin automaatin, josta saisimme rahaa. Neljän yrityksen jälkeen meinasi jo epätoivo hiipiä pintaan, kun automaatit kerta toisensa jälkeen sylkäisivät kortin pihalle, vaikka niissä oli kuva, että hyväksyisivät mm. Mastercardin ja Visan... Viidennellä automaatilla tärppäsi. Automaatilla lähes kaikki teksti oli merkeillä, mutta saimme nostettua käteistä. Voi sitä riemun tunnetta, kun automaatista kuului ääni, joka kertoi seteleiden tulevan pian pihalle! :D Joku voi ihmetellä miksi oli pakko saada käteistä, mutta monissa paikoissa käteinen on ainoa hyväksyttävä maksuväline. Myös Hong Kongissa (ei tosin niin usein)! Söimme jossain lähikuppilassa euron nuudelit Jannen kanssa ja Emilia söi curryannoksen hintaan 1,5€. Syömisen jälkeen käppäilimme takaisin hotellille. Sitten olikin jo aika mennä nukkumaan, koska olimme hyvin väsyneitä.

Käteishuolien pelastaja! Viides kerta toden sanoo....

Torstai 22.10.

Emme laittaneet herätyskelloa ollenkaan soimaan aamulla ja päätimme nukkua pitkään. Pitkään menikin ja totesimme, että oli parempi syödä suoraan lounas aamupalan sijaan :D Söimme läheisessä pastabaarissa noin viiden euron lounaan, johon kuului virvoitusjuoma ja pasta-annos. Lounaan jälkeen menimme metrolla Sun Yat-Sen Memorial Hallille. Kyseinen paikka sattui olemaan ilmastointilaitteiden vuosittaisten huoltotoimenpiteiden vuoksi suljettuna, joten jatkoimme matkaa. Menimme Taipei101 rakennuksen lähettyville. Kävimme ostamassa donitsit välipalaksi bussiasemalta. Vettä ripsi jonkin verran ja ajattelimme, että voisimme shoppailla hetken ja jatkaa sitten matkaa night marketille, jotka aukeavat jo klo 17 aikoihin.

Kanapestopastaa lounaaksi

Valinnan vaikeus

Taipeissa on ainakin kuusi night marketia, mutta paikallisten suositusten perusteella menimme Raohen night marketille. Kävelimme loppumatkan night marketille, koska matka oli noin puolitoista kilometriä ja samalla näki vähän maisemia. Kiinnitin huomiota miten Taipein liikenteessä näki hirveästi skoottereita. Muistan, että niitä on ollut paljon myös Shanghaissa. Hong Kongissa kyseisiä ajoneuvoja ei näe koskaan! Ilta ehti pimetä kävelymatkan aikana. Päästyämme perille markkinoille kuljeskelimme hetken aikaa ympäriinsä ja etsimme paikkaa, jossa voisimme syödä päivällistä. Oli kauhean vaikea päättää mihin mennä, mutta tuurilla päädyimme aivan mahtavaan teppanyaki-ravintolaan. Teppanyaki-ravintoloissa ruoka kokataan silmiesi edessä ja mä ainakin tykkäsin ruuasta paljon! Syöminen maksoi vähän yli neljä euroa per nenä ja voin sanoa, että se oli yksi parhaimmista ravintokokemuksista vaihtoaikanani! Ruoka oli kerrassaan mainiota!! Night marketin jälkeen otimme metron Ximeniin ja menimme melko pian takaisin hotellille.

Söppeli mummo skootterin kanssa eksyksissä. Ajokaista oli hieman väärä :D

Taipei101 iltavalaistuksessa

Kreppiä jälkkäriksi

Perjantai 23.10.

Olimme bonganneet ranskalaisen supermarkettiketju Carrefourin mainoksen meidän metroaseman läheisyydestä ja halusimme mennä ostamaan jotain aamupalaksi sieltä. Pienen harhailun jälkeen, joka johtui epäselvästä kartasta, löysimme Carrefourin. Ostimme mm. jugurttijuomaa, hedelmiä ja leipomotuotteita aamupalaksi ja jotain evästä myös lounaaksi. Aamupalan jälkeen ohjelmassa oli vierailu Taipein eläintarhassa, jossa oli mahdollisuus nähdä pandoja. Olin nähnyt pandoja Shanghaissa eläintarhassa, mutta Jannelle ja Emilialle tämä oli uusi kokemus. Ximenin metroaseman vierestä piti mennä bussi suoraan Taipein eläintarhaan. Aikataulun mukaan bussin piti mennä klo 12.00. Odottelimme bussia 25min ja totesimme, että mennään kuitenkin metrolla, koska ei voi tietää miten kauan bussia olisi joutunut vielä odotella. Metrolla pääsi kätevästi aivan Taipei Zoon viereen ja kävelymatkaa metropysäkiltä oli ehkä 700m.

Sisäänpääsy Taipei Zoohon oli 60 Taipein uutta dollaria ja koska minulla oli Isic-opiskelijakortti sain pääsylipun puoleen hintaan. Säästin siis ehkä 80 senttiä euroissa :D Tämä oli ensimmäinen kerta kuin Isic-kortista on ollut hyötyä vaihdon aikana. Tilasin Isic-kortin ennen vaihtoon lähtöä, koska ajattelin, että sillä voisi saada alennuksia vaihdon aikana. Saimme kuitenkin HKBU:n omat opiskelijakortit, joilla on saanut opiskelija-alennukset Hong Kongissa. Eli en siis tiiä kannattaako välttämättä hankkia Isic-korttia erikseen Hong Kongia varten, jos sitä ei ole entuudestaan. Aiemmin on tullut reissattua lähinnä Euroopassa ja siellä museoissa ja nähtävyyksissä on aina kelvannut suomalainen opiskelijakortti tai se, että on alle 26-vuotias. Näillä kriteereillä on siis saanut pääsylipun halvemmalla.

Tämän parempaa kuvaa pandasta ei saanut, koska ne (2 kpl) nukkuivat lasitetussa aitauksessa

Kiertelimme eläinpuistossa reilut pari tuntia. Puistossa oli paljon nähtävää ja halvan pääsylipunkin puolesta voin suositella eläintarhaa Taipeihin suuntaaville, jos eläintarhat ylipäätään kiinnostavat. Ainoa miinuspuoli oli, että eläintarhan alueella oli hirveästi hyttysiä. En tiedä johtuiko sateisesta ja kosteasta säästä, eläimistä yleensä vai mistä, mutta jokainen meistä sai useita pistoja. Mulla on malarianestolääkistys yhä käynnissä Filippiinien jäljiltä, mutta toivottavasti ei tule mitään muitakaan tartuntoja! Hyttysiä riitti myös Elephant Mountainilla, joka oli seuraava kohteemme.

Eläintarhan jälkeen suuntasimme Elephant Mountainille. Mua vähän pelotti etukäteen miten jaksaisin kavuta kaikki portaat mäen päälle, kun mulla oli kuumetta ke-to ja vähän heikohko olo vielä perjantainakin. Hyvin se kumminkin meni ja noin 25min portaiden kipuamisen jälkeen saavuimme huipulle. Olo oli hikinen ja vähän tutisutti jaloissa, mutta kannatti kyllä kiivetä ylös asti! Näkymät olivat huikeat, vaikka olikin pilvinen ja hieman sateinen päivä. Vuorelta portaita pitkin alas tuleminen tuntuikin enemmän jaloissa. Elephant Mountainin jälkeen kävimme syömässä japanilaisessa ravintolassa ja sitten shoppailimme hetken Ximenin alueen kävelykatujen paikallisissa pikkukaupoissa, joiden hintataso tuntui halvalta Hong Kongin hintoihin verrattuna! Matkaan lähti villatakki ja hame sekä sukkia.

Puolivälin potretti

Näkymiä huipulta

Tämän verran nähtiin auringonlaskusta pilvien lomasta :D

Japanilainen illallinen

Lauantai 24.10.

Lauantaina kävimme syömässä aamupalaa Carrefourissa. Ostimme siis aamupalatarvikkeita ja söimme ne kassojen läheisyydessä olevilla penkeillä. Carrefourin jälkeen menimme metrolla Xinbeitoun asemalle. Sieltä kävelimme kohti Thermal Valleyta, jossa Taipein kuumat lähteet sijaitsevat. Alueella oli paljon huippuhienoja hotelleja, joiden huoneiden hinnat ovat varmasti korkeat kuumien lähteiden läheisyyden vuoksi. Alueella oli hyvät opastukset, että löysi helposti perille. Olen aina halunnut käydä Islannissa ja katsomassa kuumia lähteitä. Nyt tuli nähtyä ne hieman eri paikassa! Aion kyllä vielä joskus tulevaisuudessa matkustaa Islantiin, koska siellä on paljon muutakin nähtävää kuumien lähteiden lisäksi.

Alueella oli myös kylpylä, jossa pääsi uimaan kuumista lähteistä tehdyissä uima-altaissa. Menimme ensin 35-40'C asteiseen uima-altaaseen ja voin sanoa, että näin suomalaisena ja melko viileään tottuneena se tuntui erittäin kuumalta!! Parin minuutin jälkeen oli pakko vaihtaa viileämpään altaaseen vilvoittelemaan. Emme viihtyneet kylpylässä kuin yhteensä 45 minuuttia. Huonekaverilleni Jannelle kävi vähän huonosti, kun hänen bikininsä vaihtoivat väriä. Ilmeisesti rautapitoinen vesi värjäsi bikinit, koska ne eivät puhdistuneet pesun jälkeen.

Poseerausta eväskassien kanssa :D

Emilian ottama salakuva kylpylästä. Kuvaaminen oli kielletty

Kuumien lähteiden luona vierähti useampi tunti ja sitten olikin jo ilta, kun pääsimme Ximenin alueelle. Ennen Ximeniin menoa kävimme tsekkaamassa oikean bussiaseman, josta yöbussimme lähtisi Taipein kansainväliselle lentokentällä klo 2.20. Halusimme varmistaa, että löytäisimme oikealle asemalle keskellä yötä. Ximenissä söimme jotain tosi pahaa nuudelisoppaa ilmeisesti sian sisälmyksillä katukojusta. Kiertelimme hetken aikaa kaupoissa ja ihmettelimme ihmisvilinää.

Lauantai-illan huumaa Taipeissa

Paikalliset pikkutytöt tulivat juttelemaan meille. Olimme varmaan niin valtaväestöstä poikkeavan näköisiä, että oli kiva morjenstaa meitä. Mielestäni Taipeissa näki paljon vähemmän länsimaisia ihmisiä kuin Hong Kongissa. Tuijotuksiin sai siis tottua. Eniten tuijottivat pikkulapset ja vanhukset. Kumpikin väestöryhmä on varmaan nähnyt vähiten länsimaiselta näyttäviä ihmisiä elämänsä aikana, joten olihan meissä varmasti ihmeteltävää. Esimerkiksi metrossa yksi nainen piti nenäänsä mun käsivartta vasten, kun kyyläili niin kunnolla :D Nainen oli siis melko lyhyt! Mä alle 160cm pituisena tunsin itseni välillä jopa pitkäksi Taipeissa ja se on jo aika saavutus :D
Sitten olikin vuorossa vain laukkujen pakkausta ja pikaiset alle parin tunnin yöunet ennen valmistautumista Hong Kongiin paluuta varten.

Sunnuntai 25.10.

La-su yönä nukuimme noin 1,5h ja herätyskello soi klo 01.00. Puolessa tunnissa pääsimme ulos hotellista ja sitten vain kadulle etsimään taksia, joka veisi meidät Taipei West Bus Stationille. Taksin pysäyttäminen oli helppoa, mutta määränpään selittäminen taksikuskeille, jotka eivät puhuneet englantia olikin sitten toinen juttu. Onneksi olin ottanut screen shotin puhelimellani, jossa näkyi minne halusimme mennä. West Bus Stationin nimi oli kuvassa vain enkuksi, mutta läheisen Taipei Main Stationin nimi oli myös merkeillä, joten sanoimme, että aja sinne. Voisimme kävellä loppumatkan oikeaan määränpäähän. Mitä tästä opimme, ota aina haluamasi paikannimi myös merkeillä kirjoitettuna, niin ei tule ongelmaa taksikuskien kanssa, jotka erittäin harvoin puhuvat englantia.

Saimme ostettua liput klo 02.20 lähtevään lentokenttäbussiin. Lippu maksoi 125 Taiwanin dollaria. Lipunmyyjä puhui vain mandariinia, mutta ymmärsin summan, koska numerot ainakin ovat muistissa mandariinin peruskurssin jäljiltä. Bussimatka sujui nopeasti ja olimme jo kolmen maissa lentokentällä. Hieman huvitti, kun eräs paikallinen nainen tuli sanomaan bussissa mulle ja Emilialle voisimmeko olla hieman hiljempaa. Ehkä meidän puhe ja satunnaiset naurahdukset olivat sitten liian kovaäänisiä. Vaihtoaikana olen tottunut siihen, että kiinalaiset mekastavat kellonajasta huolimatta lähes aina, joten oli outoa, että meille valitettiin kovaäänisyydestä :D ja juuri tekemäni yleistys on kiinalaisten mielestä pahemman luokan moka, koska heille on hirveän tärkeää ilmaista ovatko he mannerkiinalaisia, hongkongilaisia vai taiwanilaisia.

Bussilippu lentokentälle

Lentomme piti lähteä aikataulun mukaan klo 06.05, mutta vähän oli viivästystä. Olimme Hong Kongissa hieman ennen aamukahdeksaa. Otimme taas bussin E22 kampuksen viereen ja pääsimme nukkumaan klo 10.00 aikoihin. Piti nukkua pari tuntia, koska edellisen yön unet jäivät niin vähäisiksi.
Kaiken kaikkiaan oli tosi hyvä reissu ja halpakin mun mielestä. Lennot Cathay Pacificilla HKG-TPE-HKG ja neljä yötä kolmen tähden hotellissa 195€. Voin suositella Taipeita näkemisen arvoisena paikkana. Meillä sää oli sateinen koko reissun ajan, mutta vettä satoi vain välillä eikä koskaan koko päivää ja sekin oli tihkusadetta eikä haitannut meidän menoa.