sunnuntai 18. lokakuuta 2015

Big Wave Bay, Big Buddha ja biletystä

Torstai-iltana lähdimme tyttöporukalla vaihteeksi LKF:iin. Porukassamme oli saksalaiset Janne, Anika ja Tanya sekä meistä suomalaisista Anna, Emilia ja minä. LKF:ssa törmää aina muihinkin vaihtareihin ja hengailimme illan aikana myös mm. hollantilaisten Janneken ja Violan kanssa. Hauska ilta oli, mutta hieman kummastutti, kun saavuimme takaisin asuntoloille neljän maissa ja paikalliset opiskelijat olivat tekemässä ryhmätöitä tähän aikaan!? Ei ihmekään, kun ne yleensä kummastelevat, jos me vaihtarit mennään nukkumaan klo 23-00 aikaan ja sanovat, että se on aikaisin...

Anna, Janne, minä, Emilia ja Tanya

klo 03.55 on hyvä aika tehdä ryhmätyötä :D

Perjantai meni lähinnä lepäillessä lähipuiston uima-altaalla. Suunnittelimme myös Annan ja Marian kanssa Suomi-kojun järjestämistä International Festivalille, joka on 28.10. Siitä lisää lähempänä! Illalla kävimme Emilian kanssa vähän kiertelemässä Olympian Cityssa ja Mong Kokin alueella. Ladies' Marketilla oli vaihtunut tuotteet. Kai koska nyt on syksy. Täytynee uskoa, koska myynnissä oli esimerkiksi villapipoja :D Onhan niille jo kovasti käyttöä, kun päivisin on noin +28 astetta ja öisin +22 astetta. Kävimme syömässä vietnamilaisessa ravintolassa, mutta ei siitä ruuasta sen enempää kuin, että ei tarvi toiste mennä tähän mestaan :D

"Marimekon" laukkuja Ladies' Marketilla

Lauantaina halusimme mennä uimarannalle, koska oli luvattu erittäin lämmintä ja aurinkoista säätä. Meille oli muutenkin sanottu, että kannattaa poistua kampuksen alueelta, koska lauantaina järjestettiin avoimien ovien päivä lukiolaisille, jotka mahdollisesti haluaisivat tulla opiskelemaan HKBU:iin tulevaisuudessa. Olisin halunnut mennä tsekkaamaan Clearwater Bayn alueen rantoja, mutta lähdimme sitten 16 vaihtarin porukalla Big Wave Bayn rannalle, koska pojat halusivat surffata ja olivat selvittäneet, että tuolla rannalla voi vuokrata surffilautoja. Matka rannalle sujui ensin metrolla ja loppumatka minibussilla. Nimensä mukaisesti rannan aallot olivat todella suuria! Niiden todellista kokoa oli vaikea yrittää taltioida kuviin. Yksi tanskalainen poika näytti surffailun jälkeen siltä kuin olisi ollut jossain baaritappelussa, koska surffilauta lähti alta aallokossa ja reuna osui suoraan kasvoihin. Lopputulos muistutti vähän sitä kuin olisi saanut nyrkin silmäänsä...

Välillä rannalla kuulutettiin, että suositellaan, ettei kannata mennä uimaan, koska aallot ovat niin korkeita. Täytyihän sitä kuitenkin kokeilla.  Sai olla tosiaan tarkkana, kun aallot meinasivat viedä mukanaan. Vesi oli kyllä tosi likaista ja muovipulloja ja -pusseja sekä muuta roskaa lillui vedessä. Suosittelen jotain muuta rantaa Hong Kongissa, jos haluaa vain mennä uimaan eikä kaipaa surffaamista. Big Wave Bayn alueella oli myös hienoja kallioita sekä muinaisia kalliokaiverruksia. Ihan näkemisen arvoinen paikka siis kokonaisuudessaan, vaikka vesi roskineen oli hieman ällöttävä.

Sunnuntaina sovimme Emilia ja Tanyan kanssa, että menemme ensin shoppailemaan City Gate Outlet -ostoskeskukseen ja sitten minä ja Tanya jatkaisimme matkaa Big Buddhan luo, koska Emilia oli käynyt Big Buddhalla jo aiemmin eikä halunnut tulla sinne uudestaan. Emilia joutui sitten jättämään reissun väliin huonon voinnin takia. Päätimme mennä Tanyan kanssa ensin Big Buddhalle ja sitten vasta outletien luo. Halusimme mennä ylös kaapelihissillä, jotta näkisimme maisemia samalla. Moni muukin oli saanut saman idean ja jonotimme ensin lipunmyyntiin kaksi tuntia ja sitten vielä tunnin kaapelihissiin! Välillä meinasi jo tympäistä jonotus, koska jonossa ei saanut syödä eikä juoda (oli kiellettyä sakon uhalla). Vessaan ei voinut myöskään mennä, koska olisi joutunut takaisin jonon hännille. Tässä vaiheessa vaan toivoimme, että paikka olisi todella näkemisen arvoinen, koska jonottaminen kesti näin kauan.

Kysyin huonekaveriltani Jannelta, joka kävi samassa paikassa eräänä torstaina, kauanko he jonottivat kaapelihissiin. Noin 10min :D Keskimääräinen jonotusaika on 75min ja näin sunnuntaina ja hyvän sään sattuessa kohdalle (puolipilvistä ja +28 astetta) yli tuplasti kauemmin. Lopulta pääsimme hissiin noin klo 15 maissa. Näkymät hissistä olivat upeat. Välillä meikäläisen korkeanpaikankammo meinasi iskeä päälle, kun kyyti pysähtyi noin kymmeneksi minuutiksi melko korkealle ja alla oli vain vettä. Ensin kuulutettiin pitkät pätkät kiinaksi ja sitten perään englanniksi, että pahoittelut pysähdyksestä, toivottavasti se ei aiheuta teille mitään ongelmia. Pysähdyksistä huolimatta pääsimme perille noin puolen tunnin jälkeen. Patsas näkyi jo hissistä käsin.

Big Buddhan lisäksi alueella oli paljon muutakin nähtävää. Matkamuistomyymälöiden ja ylihinnoiteltujen ravintoloiden lisäksi alueella oli vanhoja kiinalaisia portteja, patsaita ja rakennuksia ja temppelialue. 34-metrinen buddhapatsas oli kuitenkin se pääjuttu. Itse Big Buddhan luo piti kivuta vielä 268 porrasta. Onneksi aurinko alkoi jo hieman laskea siinä vaiheessa, kun kipusimme Buddhan luo, koska muuten olisi voinut olla aika hikistä hommaa! Kipuaminen kyllä kannatti, koska maisemat patsaan lähettyviltä olivat uskomattomat. Näitä vuoristoisia ja vehreitä maisemia jään varmasti kaipaamaan, kun tulen takaisin Suomeen.

Sudenkorennon ja Big Buddhan kaverikuva :D

Vietettyämme riittävästi aikaa alueella otimme bussin takaisin lähimmän metroaseman eli Tung Chungin luo. Bussimatka kesti 30min ja maksoi 27HKD. Kaapelihissimatka kesti suunnilleen saman verran, mutta maksoi 115HKD yhteen suuntaan. Kiertelimme hetken aikaa outleteissa, mutta väkeä oli niin kauheasti joka paikassa, että emme jaksaneet olla tungoksessa ja lähdimme metrolla takaisin kampukselle. Onneksi tuli nyt viimein käytyä tuolla Big Buddhalla, joka on ollut "to do"-listalla jo kauan. Sääkin suosi ja näkymät olivat upeat! Jos yhtään kiinnostaa, niin suosittelen kyllä lämpimästi käyntiä Big Buddhan luona! Tuli laitettua ehkä liikaakin kuvia tähän postaukseen, mutta ainakin niistä käy ilmi millaista näissä tämän viikon aikana nähdyissä paikoissa näyttää todellisuudessa :)